Vähittäismyynti nousi lokakuussa ensimmäistä kertaa kuuteen kuukauteen virallisten lukujen mukaan, mikä viittaa siihen, että ostajat aloittivat joululahjojen metsästyksen varhain, kun paineet kotitalouksien budjetteihin lisääntyvät.
Kansallinen tilastotoimisto (ONS) raportoi 0,8 prosentin volyymien kasvusta viime kuussa syyskuuhun verrattuna, ja vaatteet ovat ykkösiä.
Se sanoi, että muotimyynti oli vain 0,5 % alle pandemiaa edeltävän tason ja lisäsi, että ”jotkut vähittäiskauppiaat ehdottivat, että varhainen joulukauppa oli lisännyt myyntiä”.
Non-food johti kasvua yleisemmin tuotteiden saatavuudesta varoitettujen varoitusten keskellä, vaikka polttoaineen myynti laski jyrkästi normaalille tasolle – seurausta paniikki-ostosagan päättymisestä, joka johtui reaktiosta tankkerinkuljettajien pulaan. toimittamaan tarvikkeita.
Verkkomyynti putosi ONS-tietojen mukaan pohjalle, jota ei ole nähty pandemian alun jälkeen, mikä tuo jonkin verran mukavuutta fyysisille myymälöille ennen vuoden vilkkainta sesonkiaan.
Luvut ovat tärkeitä, koska ne ovat suuri barometri taloudelle, jota hallitsevat kulutuskulut Isossa-Britanniassa.
Se viittaa jonkin verran vauhtiin sen jälkeen, kun viimeiset kasvuluvut paljastivat hidastuvan, koska globaalien toimitusketjujen ongelmiin ja työvoimapulaan liittyvien kustannusten nousulla oli negatiivinen vaikutus koko talouteen.
Tämän viikon luvut osoittivat, että inflaatio oli lokakuussa korkeimmillaan lähes kymmeneen vuoteen – johtuen polttoaine- ja kotitalouksien energiakustannusten noususta.
ONS-luvut julkistettiin, koska tarkkaan seurattu kuluttajien luottamus nousi ensimmäistä kertaa neljään kuukauteen huolimatta elinkustannusten noususta.
GfK:n indeksi oli ollut heikoimmalla tasolla sitten vuoden 2021 alun sulkemisten ennen viimeisintä tutkimusta, joka tehtiin aiemmin tässä kuussa polttoaine- ja energialaskujen noustessa.
Se osoitti, että ihmiset olivat halukkaampia ostamaan kalliita tuotteita ennen avainjoulua, vaikka indeksi oli silti -14.
Se oli enemmän kuin -17 lokakuussa.
GfK:n asiakasstrategiajohtaja Joe Staton sanoi, että näkemykset taloudesta ovat parantuneet nousevasta inflaatiosta ja korkojen nousumahdollisuuksista huolimatta, vaikka kuluttajat eivät olleetkaan yhtä kiinnostuneita henkilökohtaisesta taloudestaan.
”Tämä heikkous on tärkeä, koska se heijastaa päivittäisiä säästämis- tai kulutussuunnitelmia ja on vahva liikkeellepaneva voima Ison-Britannian yleisessä talouskasvussa”, Staton sanoi.
”Yksi kohokohta sekä fyysisessä että virtuaalisessa vähittäiskaupassa on kuitenkin seitsemän pisteen hyppy suurissa ostoaikeissa Black Fridayn ja joulun alla.”
Pantheon Macroeconomicsin Iso-Britannian pääekonomisti Samuel Tombs ennusti kuitenkin myynnin heikkenevän tässä kuussa, kun kuluttajat alkavat tuntea hinnannousuvauhtia.
”Vähittäiskaupan lokakuun nousu lopettaa ennennäkemättömän viiden kuukauden myynnin laskun, mutta piristyminen näyttää heijastavan kuluttajia, jotka ostavat joululahjoja tavallista aikaisemmin tuotteiden saatavuudesta johtuen varoitusten vuoksi, eikä kestävästä parantumisesta”, hän kirjoitti.
Englannin keskuspankki varoitti aiemmin tässä kuussa maata, että korkotaso oli tulossa inflaatio-odotusten viilentämiseksi sen hallinnan ulkopuolella olevien hintojen, kuten öljyn, hintojen sijaan.
Sen pääekonomisti Huw Pill käytti huomautuksia perjantaina pidetyssä konferenssissa vihjatakseen todisteiden painon siirtyvän kohti nousua ensi kuussa, mutta hän ei ollut tehnyt päätöstä ja markkinoiden olisi parempi keskittyä pidemmälle aikavälille.
Rahoitusmarkkinat ovat jakautuneet sen suhteen, tapahtuuko se ensi kuussa vai helmikuussa, sillä pankki on ilmoittanut odottavansa lisää tietoja maan talouden elpymisen tahdista.
Vaikka viime kuun työllisyysluvut olivat pääosin positiivisia lomautusohjelman päätyttyä, päättäjät eivät halua tukahduttaa kasvua lainakustannusten nousulla.